Een eigen toernooi organiseren?

Dus je weet wat Muurke Klop is en hebt zin om zelf een toernooi op poten te zetten? Geweldig! Wij zijn altijd op zoek naar verenigingen of individuen die de sport in hun eigen contreien willen introduceren en bieden hen graag de nodige ondersteuning aan. Neem deze pagina alvast door en als je het dán nog ziet zitten of nog andere vragen hebt, laat het ons zeker weten!

Waarom zoeken we organisatoren?

Het uiteindelijke doel van onze VZW is om ons favoriete balspel te transformeren tot een Olympische discipline. Op korte termijn willen we muurke klop in België op de kaart te zetten door zoveel mogelijk mensen warm te maken voor het jaarlijkse Belgisch Kampioenschap.

Hoewel we al deelnemers uit de 5 Vlaamse provincies mogen verwelkomen, bevindt de grootste concentratie zich toch nog in en rond het Antwerpse. We proberen dan ook een bredere basis op te bouwen door in te zetten op lokale verankering in alle provincies. En hier kan jullie vereniging ons bij helpen!

Zelf hebben we onvoldoende mankracht en middelen om naast het BK nog andere toernooien op te starten. Wel kunnen we enthousiaste verenigingen hierin ondersteunen, onder meer door onze ervaring en infrastructuur te delen.

De vereniging in kwestie kan uitpakken met een leuke, originele activiteit die bovendien nog een aardig bedrag kan opleveren om de kas te spijzen. VZW Muurke Klop is tevreden met de extra promotie voor het spel en uiteindelijk ook ons BK.

Hoe gaat zo’n toernooi in zijn werk?

Alle deelnemers worden onderverdeeld in poules van maximaal 8 kloppers en spelen een aantal spelletjes waarbij ze punten kunnen verdienen al naargelang hoe lang ze in het spel blijven. De spelers met de hoogste scores stoten door naar de volgende ronde, waar ze opnieuw in poules terecht komen.

Zo worden er meerdere rondes gespeeld totdat er slechts één poule overblijft. Dit is dan de finaleronde waarin een systeem gebruikt wordt met rechtstreekse uitschakeling. Zo zal er op het einde slechts één ultieme winnaar triomferen!

Deelnemen kan in ploegen van maximaal 4 spelers. Het team waarvan de spelers in totaal het hoogste aantal punten behaald heeft, wint het ploegenklassement en mag de eventuele wisselbeker een jaar lang in hun trofeeënkast plaatsen.

Locatievereisten

  • Het is de bedoeling dat er op een egale, verharde ondergrond gespeeld kan worden. Komen in aanmerking: asfalt, dals, klinkers, planchet. Komen niet in aanmerking: gravel, zand, gras, gebroken glas, hete kolen, …
  • Een of meerdere muren, ontdaan van de nodige obstakels. Een muur zou minstens 4 meter breed een 3 meter hoog moeten zijn. Indien gewenst kan er gebruik gemaakt worden van onze mobiele muren.
  • Het bespeelbare terrein dat aan de muur grenst, zou minstens 8 meter breed en 10 meter diep moeten zijn. Er zouden ook zo min mogelijk obstakels (denk palen, muurtjes, dorpels, goten, hekwerk, prikkeldraad, ...) aanwezig mogen zijn.
  • VZW Muurke Klop kan mobiele muren voorzien, mits een vergoeding al naargelang het vereiste aantal en de locatie. Op deze manier volstaat het om een terrein van geschikte grootte te vinden, zonder rekening te houden met aanwezige gebouwen / muren.
  • We raden aan om minstens 1 muur per 30 deelnemers te voorzien om het toernooi vlot te laten verlopen

Infrastructuur en dergelijke

Wat heb je eigenlijk allemaal nodig om een succesvol muurke klop toernooi te organiseren?

  • Voldoende en propere sanitaire voorzieningen.
  • Elektriciteit, muziekinstallatie en microfoon om deelnemers af te roepen.
  • Een goede DJ/MC maakt het geheel nog leuker.
  • Puntensysteem: we hebben een praktisch online systeem ontworpen waarbij de scheidsrechters rechtstreeks op hun smartphones punten kunnen ingeven en deelnemers en toeschouwers live kunnen volgen. Alle inschrijvingen dienen op voorhand manueel ingevoerd te worden, waarna het verloop van het toernooi zeer handig en tijdbesparend kan opgevolgd worden.
  • Catering: de grootste bron van inkomsten. Maak het gezellig en het verteer zal jullie clubkas flink kunnen spijzen.
  • Ballen: de officiële bal is de Kipsta Sunny 300 maat 5 van Decathlon. Best een 3-tal per muur voorzien.
  • Prijzen, medailles, bekers, cava, ... voor de winnaars.
  • Een facebookpagina met evenement en/of een Instagramaccount. Niets beters om je deelnemers vooraf en achteraf op de hoogte te houden. Gebruik zeker de hashtag #muurkeklop in je promo. We wenden ook onze eigen kanalen en mailinglijst aan om jouw toernooi te promoten.

Provinciale Kampioenschappen

In eerste instantie willen we in elke provincie een provinciaal kampioenschap op poten zetten. Er zijn al enkele organisaties waar we hiervoor een vaste samenwerking hebben, maar dat wil niet zeggen dat er geen extra toernooien per provincie mogen plaats vinden. In tegendeel, hoe meer hoe liever! Een overzicht van de provincies:

Provincie Organisatie Locatie Periode
Antwerpen Scouts 61 Sint-Jozef Merksem maart - april
Henegouwen - - -
Limburg Muurke Klop Kaulille Kaulille april
Luik - - -
Luxemburg - - -
Namen - - -
Oost-Vlaanderen Muurke Klop Sinnekloas Sint-Niklaas juni
Vlaams-Brabant - - -
Waals-Brabant - - -
West-Vlaanderen - - -
Belgisch Kampioenschap VZW Muurke Klop Nijlen Eind september

Open toernooien

Wil je klein beginnen en niet meteen te veel druk op jezelf als organisatie leggen? Of is er al een PK in jouw provincie? Dan kan je ook kiezen voor een "open toernooi". Wij bieden hier dezelfde ondersteuning aan als voor PK's, het enige verschil is dat er geen officiële provinciale titel uitgedeeld kan worden.

Gesloten toernooien

Uiteraard is het ook toegestaan om in een meer gesloten kring een toernooi te organiseren. Denk dan bijvoorbeeld aan een studententoernooi, een bedrijvencompetitie, een gewestelijk chiro kampioenschap, een lokale scouts cup, ... Het verschil met PK's en open toernooien schuilt hem vooral in de vereiste criteria voor deelname. Hoe minder criteria, hoe opener het karakter en hoe meer kans dat wij hier als VZW tijd voor kunnen en willen vinden om het mee te ondersteunen.

Wanneer we jouw toernooi te gesloten achten, zullen we je doorverwijzen naar onze baldadig boys! Zij bieden dezelfde goederen en diensten die hier opgesomd worden aan, én meer, maar wel tegen een hogere prijs.

Ondersteuning van VZW Muurke Klop

Een kort overzicht van wat we allemaal aanbieden.

Wat? Max. aantal Prijs
Plooi & Play muren 2 stuks (4 muren totaal) € 100 / stuk *
* Transport en opstellen niet inbegrepen.
In geval van schade, rekenen we een forfait € 100 per beschadigd element aan.
Scoresysteem - gratis
Dit systeem wordt door scheidsrechters gebruikt en stelt toeschouwers in staat om het toernooiverloop rechtstreeks te volgen.
Inschrijvingen via officiële website - gratis
Inschrijvingen dienen via onze website te verlopen, zodanig dat spelers automatisch in het scoresysteem geladen kunnen worden. Opvolging van betaling en communicatie kan eventueel ook door ons gedaan worden.
Reclame via officiële kanalen - gratis
Wij maken gebruik van onze eigen social media, mailing list en website om het evenement mee te promoten. De hoofdverantwoordelijkheid ligt wel nog steeds bij de organisatoren zelf.
Trello template - gratis
Op basis van onze ervaring, hebben we een Trello template gemaakt waar (bijna?) alle mogelijke taken in opgelijst staan. Een goed uitgangspunt om aan de organisatie te beginnen.

Verwachtingen

Natuurlijk is expectation management belangrijk, zeker voor nieuwbakken organisatoren. Daarom proberen we hier op te lijsten wat je zoal kan en/of mag verwachten en wat wij van jullie verwachten.

Potentiële inkomsten en uitgaven

Hieronder geven we een potentiële balans, gebaseerd op onze ervaring en dat van andere PK's.

Inkomsten Min (50 man) Max (100 man) Uitgaven Min (2 muren) Max (4 muren)
Sponsoring (100 à 200 €/muur) € 200 € 800 Plooimuren € 100 € 200
Inschrijvingen (4 à 5 €/persoon) € 200 € 500 SABAM, BV, ... € 100 € 200
Catering € 500 € 1250 Aankoop eten & drinken € 200 € 500
  Varia (medailles, startnummers, locatie, ...) € 100 € 300
TOTAAL € 900 € 2800 TOTAAL € 500 € 1000
Bedragen zijn louter indicatief, op basis van eigen ervaring.

Wat verwachten wij van een organisator?

Er komt zeker wel één en ander bij kijken, bij het organiseren van een toernooi.

  • Een geschikte locatie vinden
  • Zelf voldoende reclame maken en deelnemers warm maken!
  • Voldoende helpers voorzien. Minstens 1 scheidsrechter per muur, voldoende bemanning voor de catering, kassa, commentaarstand, ...
  • Democratische prijzen voor inschrijvingsgeld, eten en drinken.
  • Minimale prijzen (medailles) voorzien voor de winnaars. De podiumceremonie is altijd een leuke afsluiter van het toernooi.

We gaan ervoor!

Zie je het nog steeds zitten? Super! Heb je nog wat vragen? Ongetwijfeld! Bekijk rustig met je vereniging de mogelijkheden en data voor jullie toernooi en neem alvast contact met ons op via info@muurkeklop.be!